Δημοσιογράφος: Κύριε Θουκυδίδη πότε γεννηθήκατε και που;
Θουκυδίδης: Γεννήθηκα το 455 π.Χ στο δήμο Αλιμούντος.
Δημ: Από τι οικογένεια κατάγεστε;
Θουκ: Κατάγομαι από πλούσια και αριστοκρατική οικογένεια!
Ο πατέρας μου είχε οικογενειακούς δεσμούς με το βασιλιά Όλορο της Θράκης και με τους μεγάλους στρατηγούς Μιλτιάδη και Κίμωνα.
Δημ: Τι περιουσία είχατε;
Θουκυδίδης: Η οικογένειά μου είχε στην κατοχή της χρυσωρυχείο στη Σκαπτή Ύλη της Θράκης και ασκούσε μεγάλη επιρροή στους κατοίκους της περιοχής έχω να σας πω...
Δημ: Όσον άφορα τη μόρφωσή σας... Ποιοι ήταν οι δάσκαλοί σας;
Θουκυδίδης: Έλαβα λαμπρή μόρφωση μπορώ να πω και αυτό οφείλεται στους δασκάλους μου, όπως στο φιλόσοφο Αναξαγόρα, στενό φίλο του Περικλή, και το ρήτορα Αντιφώντα.
Δημ: Λέγεται ότι έχετε δεχτεί επιρροές από κάποιους σοφιστές. Ισχύει και αν ναι ποιοι είναι αυτοί;
Θουκυδίδης: Ναι φυσικά και ισχύει, έχω εξοικειωθεί με τη μέθοδο και την έκφραση αυτών των σοφιστών: του Γοργία από τους Λεοντίνους της Σικελίας και του Πρόδικου από την Ηλεία, αλλά και με κατακτήσεις της νέας ιατρικής των ημερών μου.
Δημ: Πώς ήταν η παιδική και νεανική ηλικία σας;
Θουκυδίδης: Η παιδική και νεανική ηλικία μου συμπίπτει με τα λαμπρότερα χρόνια της αθηναϊκής δύναμης, ειδικά με τον Περικλή να δεσπόζει στην πολιτική ζωή του κράτους, την Αθήνα που στολιζόταν με έργα τέχνης και την πνευματική ζωή στην κορύφωσή της (με τα μεγάλα επιτεύγματα του αρχαίου δράματος, του σοφιστικού κινήματος, της ιατρικής επιστήμης).
Δημ: Με την έναρξη του πελοποννησιακού πολέμου τι ακριβώς πιστεύατε για τον Περικλή;
Θουκυδίδης: Πιστεύω πως ο Περικλής έχει μεγάλη αξία (παρόλο που η οικογενειακή μου παράδοση με συνέδεε με την αντίπαλη παράταξη, των αριστοκρατικών) και πιστεύω επίσης στην ορθότητα των βασικών αρχών του πολεμικού του σχεδιασμού. Δηλαδή την άμυνα στην ξηρά, την επίθεση στη θάλασσα και τη σύνεση και αυτοπεποίθηση που έχει.
Δημ: Είναι αλήθεια ότι το δεύτερο έτος του πολέμου προσβληθήκατε από τον καταστρεπτικό λοιμό που εξόντωσε το 1/3 του πληθυσμού της Αθήνας;
Θουκυδίδης: Ναι είναι η αλήθεια, προσβλήθηκα από αυτόν τον λοιμό άλλα ευτυχώς επέζησα. Δυστυχώς τον επόμενο χρόνο ο Περικλής (που προσβλήθηκε και ο ίδιος) δεν τα κατάφερε και εξέπνευσε.
Δημ: Μετά το θάνατό του τι ακριβώς έγινε στη πολίτικη ζωή της Αθήνας;
Θουκυδίδης: Στην πολιτική ζωή της εμπόλεμης και πολιορκημένης αυτής από τη στεριά πόλης επικράτησε οξεία αντιπαράθεση ανάμεσα στην παράταξη των συντηρητικών- αριστοκρατικών και των δημοκρατικών.
Δημ: Γιατί πιστεύετε ότι η περιοχή της Αμφίπολης είχε μεγάλη στρατηγική σημασία για την Αθήνα;
Θουκυδίδης: Γιατί διέθετε άφθονη ναυπηγήσιμη ξυλεία για τις ανάγκες του αθηναϊκού στόλου και επιπλέον ήταν κοντά στα χρυσωρυχεία του Παγγαίου.
Δημ: Το 424 ήσασταν στρατηγός με αθηναϊκό στόλο για τον έλεγχο της περιοχής;
Θουκυδίδης: Ναι είχα αποσταλεί εκεί με μικρή μοίρα του αθηναϊκού στόλου για να ελέγχω την περιοχή, και μάλιστα ο Σπαρτιάτης στρατηγός Βρασίδας έφτασε με ταχύτατη πορεία από την Πελοπόννησο στη Μακεδονία για αντιπερισπασμό.
Δημ: Και πως αντέδρασαν οι πολίτικοι σας αντίπαλοι;
Θουκυδίδης: Οι πολιτικοί μου αντίπαλοι με τιμώρησαν με εξορία και τωρα πιά αφιερώνω όλο το χρόνο μου στην ιστορική μου έρευνα και συγκεντρώνω πληροφορίες και απο τα δυο στρατόπεδα με πολλές μετακινήσεις στους χώρους των συγκρούσεων.
Δημ: Ποια ήταν η σημασία ολόκληρου αυτού του πολέμου;
Θουκ: Η σημασία αυτού του πολέμου έχει γίνει κατανοητή από εμένα, αφού οι αντίπαλοι ήταν σε ύψιστο σημείο ακμής οικονομικά και στρατιωτικά και για αυτό ήταν σίγουρη η εμπλοκή όλων των υπόλοιπων Ελληνικών δυνάμεων.
Δημ: Κυριε Θουκυδίδη ποια ήταν η αντίδρασή σας σε όλα αυτά;
Θουκ: Εγώ απλά προσπάθησα να ερμηνεύσω τους παράγοντες της δημιουργίας αυτής της πολεμικής ισχύος, κάνοντας διάφορες ενέργειες.
Δημ: Τι ενέργειες κάνατε
Θουκ: Προσπάθησα να ερευνήσω τις εξελίξεις από τον Τρωικό πόλεμο ως τα Μηδικά πριν από πολλά χρόνια και με κάποιες λογικές μεθόδους καταγράφω ιστορικές αλλαγές με πορίσματα εύλογα, ενδείξεις, αποδείξεις και συμπεράσματα στα οποία κατέληξα με την έρευνα.
Δημ: Ποιο ήταν το συμπέρασμα σας από όλη αυτή την έρευνα;
Θουκ: Το συμπέρασμά μου ήταν ότι η συγκρότηση του ισχυρού στρατιωτικά κράτους τους οφείλεται σε μόνιμες εγκαταστάσεις πληθυσμών, σε πολιτική σταθερότητα, στην οικονομική ανάπτυξη και στην κυριαρχία στη θάλασσα .
Δημ: Τι αναζητήσετε αργότερα;
Θουκ: Αργότερα αναζητώ τις αιτίες του πολέμου αλλά ανάμεσα σε αυτά υπάρχουν προβλήματα που θέτει το έργο μου.
Δημ: Ποιες ήταν οι ενέργειές σας δηλαδή;
Θουκ: Αποφεύγω συνειδητά ανέκδοτα, άσχετα με την κατανόηση του πολέμου στοιχεία και επικεντρώνομαι στην πολιτική ιστορία.
Δημ: Ποιο ήταν το συμπέρασμα σας;
Θουκ: Συμπέρασμα ήταν ότι η αιτία του πολέμου ήταν η οικονομική και στρατιωτική ανάπτυξη της αθηναϊκής δύναμης. Η Αθηναϊκή συμμαχία δεν ήταν πια έτσι αλλά Αθηναϊκή ηγεμονία και τα συμμαχικά κράτη του Αιγαίου, της Μακεδονίας και της Θράκης ήταν μόνο τυπικά ανεξάρτητα.
Δημ: Μετά από όλα αυτά πιστεύετε ότι ηγεμονική δύναμη της Αθήνας θα ενισχυθεί, θα περιοριστεί ή θα καταρρεύσει;
Θουκ: Πιστεύω ότι η Αθήνα θα μπορούσε να κερδίσει τον πόλεμο με συνετή στρατηγική και αυτοκυριαρχία των πολιτικών και των πολιτών της. Η εκστρατεία της Σικελίας απέδειξε την ορθότητα της θέσης του Περικλή.
Δημ: Πώς το διερευνήσατε και τι συμπέρασμα βγάλατε;
Θουκυδίδης: Για να το διερευνήσω παρουσιάζω τα αίτια του πολέμου, τα οποία ήταν αρχικά η εξόντωση των Πλαταιών από τους Σπαρτιάτες, έπειτα η εξόντωση των Μηλίων από τους Αθηναίους και τέλος η εμφύλια σύγκρουση της Κέρκυρας. Το συμπέρασμα που έχω βγάλει είναι ότι η φύση του ανθρώπου δεν αλλάζει. Όταν βρεθούν σε αδιέξοδα και πιεστικές καταστάσεις, οι άνθρωποι εξαγριώνονται. Στον εμφύλιο οι λέξεις χάνουν το νόημα τους. Οι αντίπαλοι αθετούν το λόγο τους και τους όρκους τους στους θεούς.
Δημ: Ποια ήταν τα κίνητρα του πολέμου και σε τι μπορεί να στηριχθεί ο άνθρωπος για να βελτιώσει τη ζωή του;
Θουκ: Η λογική αποτελεί την μόνη αξία στην οποία μπορεί να στηριχθεί ο άνθρωπος οι θεοί δεν επεμβαίνουν στις ιστορικές εξελίξεις και η τύχη δεν είναι υπερφυσική δύναμη αλλά συγκυρίες, εξελίξεις που δεν μπορούν να τις προβλέψουν οι άνθρωποι .
Δημ: Τι έγινε στον πόλεμο;
Θουκ: Στον πόλεμο κυριαρχεί ο παραλογισμός.. Ο Περικλής διατάζει να θανατώσουν τους Μυτιληνιούς άνδρες και να πουλήσουν ως δούλες τις γυναίκες λόγω αποστασίας της Μυτιλήνης από την Αθηναϊκή συμμαχία. Επίσης διατάζει γενική σφαγή όλου του άμαχου πληθυσμού της Μυκαλησσού της Βοιωτίας από Θράκες μισθοφόρους.
Νίκος Ζερβός & Μαρίνα Μανέσκου (Α1 ΓΕΛ ΑΝΩΓΕΙΩΝ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου